Ліси у концесію: відмовилася навіть Росія

0 2,260

Чиновники з уряду не полишають ідеї передачі у концесію українських лісів. Проваливши всі плани з приватизації державного майна (продано не більше 25% від запланованого за рік), влада намагається поповнити казну з допомогою передачі приватникам в експлуатацію стиглого лісу. І це попри те, що цю ідею не схвалила ні Європейська бізнес-асоціація, ні інші впливові міжнародні структури, які вбачають в цьому банальний грабунок. На думку експертів, концесія стане певною ширмою для приватизації найбільш корисних українських лісів.

Концесія чи розграбування?

Цікаво, що головним апологетом передачі лісів у концесію виступає Міністерство економічного розвитку та торгівлі, яке, на жаль, нічого не змогло зробити для того, щоб підняти економіку країни. Таким чином, міністерство не пропонує нічого іншого, окрім «прихватизації» за копійки державного майна та здачі  його у концесію на 50 і більше років. Крім лісів, пропонують «концесіонізувати» річкові та морські порти, аеропорти, і навіть, дороги. Як зазначив ідеолог «концесіонерства», заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Максим Нефьодов, здача об’єктів у концесію має принести державі 35 мільярдів доларів (!).

В реальності вона не принесла державі жодної копійки, оскільки «молода команда реформаторів» не змогла навіть підготувати відповідні зміни до законодавства, оскільки запропонований ними вид концесії порушує безліч українських законів.

Концесія – це вид угоди,в якій йдеться про створення або реконструкцію за кошти інвестора (або – спільно з концедентом) об’єктів (як правило) нерухомого майна державної власності, внаслідок чого інвестор отримує можливість експлуатувати об’єкт на платній основі, збираючи дохід на свою користь. Іншими словами, держава передає майно в експлуатацію приватнику, а той має інвестувати гроші в розвиток і встановлювати плату за користування. Після певного періоду це майно знову переходить в державну експлуатацію. Здебільшого, у концесію здають застарілі об’єкти інфраструктури, аби приватник полагодив їх за свої гроші. Але ліси у концесію, майже ніхто в світі, не здає.

4 липня 2017 року Кабмін затвердив концепцію стратегічного бачення управління державними підприємствами. Зокрема, планується передача у концесію 333-х об’єктів лісового господарства. Жодна країна Європи з розвиненою економікою не використовує концесійну модель управління. Лісова промисловість в Україні є бюджетною, відтак, від галузі до державної скарбниці надходили податки у розмірі 2-3 млрд грн на рік. Внаслідок концесії держава ризикує позбавитися цих виплат, оскільки майже весь дохід буде надходити до кишені приватника.

Громадська рада Держлісагентства України вже заявила, що виступає категорично проти концесії в сфері лісового господарства.

“Концесія спрямована на заготівлю стиглої деревини, фактично ліквідує продуктивне вирощування лісу і призведе, як і в Росії, до відновлення вирубок другорядними породами, ніхто не захоче вкладати кошти з віддачею через 50-60 років”, – йдеться в тексті звернення ради до прем’єр-міністра України.

Водночас, згідно з текстом звернення, частка стиглих лісів в балансі лісового господарства становить 8-10%, а термін вирощування лісу до рубки становить 80-100 років, тобто будуть віддані в концесію найбільш продуктивні ліси.

“Практично жодна з країн ЄС не використовує концесію в лісовому господарстві і вважає її неефективною для лісу. Канада, яка передала в концесію 77% стиглих лісів, сьогодні не може впоратися з лісовими пожежами”, – наголошується в документі.

Автори звернення наголошують, що, в разі передачі лісгоспів в концесію, люди будуть обмежені в доступі до лісових ресурсів, тож будуть порушені їхні конституційні права. Також буде знищений малий і середній бізнес, який спеціалізується на деревообробці і заготівлі, переробці грибів і ягід. Навіть чинний закон “Про концесії” не передбачає можливості самої концесії лісів або майна державних лісових підприємств, як і не передбачає це Лісовий і Земельний кодекси.

Громадська рада вважає, що Міністерству економічного розвитку і торгівлі треба було б, передусім, зосередитися на спрощенні механізмів ведення бізнесу.

“Потребує затвердження стратегія розвитку лісового господарства, нормативних актів про порядок реалізації деревини, про державну лісову охорону, які вже напрацьовані, а не вносити резонансні рішення, у яких не буде підтримки в суспільстві”, – наголошується в зверненні.

До складу Громадської ради входять представники Товариства лісівників України, Європейської Бізнес Асоціації, низки громадських організацій і об’єднань, в тому числі екологічних, серед яких і Всеукраїнська екологічна ліга, а також підприємці, деревообробники, правозахисники тощо.
Попри численні протести, в уряді не відмовилися від ідеї концесії лісів, хоча цей процес був загальмований.

Міжнародний досвід: у виграші тільки Канада

Таким чином, ініціатива уряду вступає в протиріччя з угодою про Асоціацію з Євросоюзом та угодою про Зону вільної торгівлі з ЄС. В Євросоюзі не здають ліси в концесію, бо вважають це згубною практикою. Виходить, «проєвропейська» команда в Мінекономрозвитку більше орієнтується не на Європу, а на Росію, яка понад 20 років тому почала здавати свої ліси у концесію. Тож наведемо приклади інших країн, які намагалися здати у концесію державні ліси.

Канада. Понад 200 млн га експлуатаційних лісів із 440 млн га (тобто половина) – державної власності передано за концесійними договорами. Ця країна йшла тривалий час до шляху концесії, поступово розв’язавши проблеми із обсягами концесій, а також підготовкою законодавства. Канадські провінції практикують передачу лісів в концесії за договорами строком від 40 до 50 років, які поновлюють через 5-10 років.

Результат пошуку зображень за запитом "канадські ліси"

Можна зазначити два типи концесійних договорів: перший – договір між провінцією та приватним власником, який надає право на заготівлю конкретного виду лісових ресурсів на конкретній ділянці (договір лісокористування), другий – договір про проведення лісовідновлювальних робіт та господарське управління лісовими ресурсами на конкретній ділянці (договір надання лісогосподарських послуг).

Варто зазначити, що держава здає в концесію, здебільшого, не дуже якісні ліси або молоді лісонасадження. Головна мета – не прибуток, а збільшення лісового фонду без використання бюджетних коштів. Кожна з сторін концесійної угоди чітко дотримується законодавства і захищена законом. Водночас, як показала практика, приватник-концесіонер не дуже піклується про безпеку лісів, оскільки країну регулярно охоплюють лісові пожежі.

Росія. Поняття концесії лісів було запроваджено до російського Лісового кодексу в 1997 році, як експеремент. У 2007 році в РФ почала діяти нова редакція Лісового кодексу, в якій вже не було згадки про концесію лісів. Ідея передачі лісів в концесію зазнала краху в цій країні. Концесіонери не забажали масово брати ліси у користування. Простіше було провести відчуження територій чи здати цю територію китайцям, які займаються масовим вивозом російського лісу до Китаю. Там, де угоди були укладені, концесіонер швидко вирубував стиглі ліси, а залишав державу сам на сам із пеньками. Не дивно, що навіть корумпована Росія відмовилася від концесії лісів, хоча зберегла інші інструменти розграбовування лісогосподарств.

Білорусь. У 2004 році до Лісового кодексу РБ було внесено нову  статтю щодо можливості концесії лісів. У 2007 році латвійці намагалися зайти через концесію в білоруську систему лісового господарства, запропонувавши взяти у користування частину лісів у Гродненській області. Проте їхню пропозицію відхилили із поясненням, що ці ліси є сировинною базою для місцевих деревообробників. Отже,  концесія лісів у Білорусі передбачена лише формально.

Країни ЄС не використовують концесію в лісовому господарстві та вважають її неефективною для лісу та держави. Хоча в деяких країнах, наприклад у Словаччині, використовують певні види концесії для розвитку приватної мисливської справи.

Результат пошуку зображень за запитом "карпати Словаччини"
фото readonline.com.ua

Євросоюз не здійснює безпосереднього впливу на лісогосподарську політику своїх країн-учасниць, немає також єдиного законодавства в цій сфері. В межах ЄС діють певні правила, які регулюють діяльність лісового господарства. В країнах Євросоюзу є приватні, державні, муніципальні і комунальні лісові господарства. Однак держави ЄС намагаються не передавати своїх ліси приватникам, оскільки через це суттєво зменшується контроль держави за лісовідновленням та лісозбереженням. Більш того, як доводить практика, набагато більше коштів до бюджету європейських країн приносять доходи від туризму та розвитку рекреаційних зон, ніж від лісозаготівель. Тому ЄС намагається імпортувати деревину з-за кордону, ніж вирубувати ліс на своїй території, тим більше здавати ліси приватникам.

Ліси «на відкуп»

Загалом, концесія дуже непопулярна річ в Європі, асоціюється із колоніальними часами, коли розвинуті капіталістичні країни брали «на відкуп» будівництво залізничних доріг, розробку корисних копалин малорозвинутих держав третього світу. У такий спосіб, за лічені роки вони встановлювали контрольнад всією економікою африканських чи азійських країн.

Читайте:Лісівники проти лісової мафії: хто кого?

Але українські чиновники, схоже, прагнуть перетворити Україну на колоніальну державу, використавши цей, м’яко кажучи, не дуже вигідний метод використання державних ресурсів.
Варто також нагадати, що в Конституції України є стаття 13, де йдеться про те, що всі надра і ресурси в нашій країні належать, насамперед, народу України. І тільки потім з’являється держава, яка розпоряджається від імені народу цими надрами та ресурсами.

Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству,  саме через те передача в концесію лісового ресурсу суперечить Конституції України. Тож цілком ймовірно, що в майбутньому автори концесії лісів будуть нести відповідальність перед законом.

Коментарі
Loading...