Не бурштином єдиним. Чи є в Рівненщини гранітне майбутнє?

0 193

 

Рівненська область могла б стати одним із найбагатших регіонів України з високою зарплатою та відповідним рівнем життя. На Рівненщині є понад 100 родовищ 14 корисних копалин. А завдяки запасам бурштину місцеве Клесівсько-Дубровицьке родовище є одним із найбагатших у світі. Крім того, область має чималі запаси лісу, ягід, водних ресурсів, що дає непогані перспективи для деревообробки, ягідництва та садівництва, зеленого туризму. Однак усе це — далекі перспективи. На жаль, область перебуває на одному з останніх місць в Україні за рівнем заробітної плати та економічного потенціалу, посідаючи категорію депресивних.

І це в той час, як гроші на розбудову краю лежать, буквально, під ногами. Ще за радянських часів край славився своїм гранітом. Місцевий червоний граніт має унікальний окрас, гарні будівельні властивості й чудово піддається обробці. Недарма Червона площа в Москві та мавзолей були збудовані саме із граніту, що добувався з Клесівського родовища. За часів СРСР на території області працювало понад 10 гранітних кар’єрів та кілька підприємств з обробки цього каменю. Із розпадом Союзу область втратила основний ринок збуту — республіки колишнього СРСР. Поступово почали закриватися кар’єри, занепала також інфраструктура, яка й обслуговувала — залізничні колії та ДЕПО, служби ремонту техніки (екскаваторів та самоскидів БелАЗ), дороги обласного та республіканського значення тощо.

Але кілька кар’єрів вижили, і, навіть, змогли налагодити поставки до інших ринків збуту, насамперед, до Європи. Наприклад, зміг вижити в скрутні часи і Клесівський гранітний кар’єр, той самий, з якого доставляли колись камінь на Червону площу. Основними конкурентними перевагами були наявність потужного залізничного сполучення (станція Клесів), а також автомобільний шлях до Європи через Варшавську трасу. Підприємство зробило ставку на гранітний щебінь, що активно використовується в будівництві. Продукція відвантажується зі станції Клесів як українським, так і закордонним споживачам сусідніх країн — до Росії, Білорусі, Польщі, Литві, Латвії.

В Україні основними споживачами щебеневої продукції Клесівського кар’єру є домобудівні і шляхобудівельні підприємства центральної та західної України. З 2004 року підприємство купила французька компанія Lafarge, яка нині володіє в Україні такими активами:

1. ТОВ «ККНІ» Технобуд “— Клесівський кар’єр нерудних копалин (Рівненська область);

2. ТОВ «Сипан» — Кощіївський гранітний кар’єр (Київська область);

3. ТОВ «Буковинські будівельні матеріали» — Майдан-Іспанське родовища піщано-гравійної суміші (Чернівецька область).

Поступово відроджуються й інші кар’єри області. Так, у березні 2018 року ТОВ «Соснівський кар’єр» отримало спеціальний дозвіл на видобуток граніту на Північно-Клесівській ділянці. Компанія матиме можливість 20 років відобувати граніти, придатні для виготовлення будівельного щебеню, бутового каменю і відсіву для упорядкування і планування територій.

За даними ЗМІ, компанія належить олігарху Олександру Ярославському. За дозвіл вона заплатила 3,9 млн грн. Водночас, річна продуктивність кар’єра становить 300 тисяч кубометрів на рік, а річна вартість товарної продукції — 75 мільйонів 940 тисяч гривень. На даний момент розробка родовища не проводиться, кар’єр затоплений. Останні роботи з розроблення родовища були ще у 2014 році. Початок видобутку планується на перший квартал 2020 року. Родовище розташоване за півкілометра від села Клесів Сарненського району, відомого, як центр незаконного видобутку бурштину в Рівненській області.

«Рівненська облрада погодила передачу кар’єру фірмі «Соснівський гранкар’єр» не відразу. Перед успішним голосуванням три депутати облради від Радикальної партії їздили на кар’єр, щоб подивитися, чи є там бурштин. Після огляду заявили, що «це дійсно гранітний кар’єр і бурштину там немає», — пишуть «Наші гроші».

Близькість до меж незаконного видобутку бурштину серйозно ускладнює роботу кар’єру. Старателі регулярно відвідують територію підприємства в пошуках здобичі та покладів бурштину, адже видобуток здійснюється відкритим способом. І на териконах іноді натрапляють на бурштин. Поліція не поспішає тут з’являтися, тож робітники кар’єрів мають самі дбати про безпеку.

Торік залізничники поскаржилися, що копачі пошкодили під’їзну колію до Клесівського кар’єру. Біля колії працювали приблизно 80 мотопомп, з допомогою яких видобувають бурштин. Внаслідок цього було пошкоджено земляне полотно залізничного шляху.

«На місце видобутку бурштину прибули співробітники поліції, але їх зустріла озброєна група в кількості 400 осіб. Частина з них перешкоджала доступу до місця інциденту поліції і працівникам залізниці», — йдеться в повідомленні.

Існує ще одна екологічна проблема. Справа в тім, що добування граніту здійснюється відкритим способом, через що місцеві жителі скаржаться на пил та погане самопочуття.

Отже, добування граніту дає шанс частково вивести край з обійм бурштинової мафії, але для цього інвесторам доведеться вкласти в розвиток транспортної інфраструктури та захист навколишнього середовища.

Коментарі
Loading...