“Проєкт Е-40 на Поліссі може поставити під загрозу життя і здоров’я майже 20 мільйонів людей” , – еколог

Будівництво економічно вигідного зі всіх, на перший погляд, боків  водного проєкту у Східній Європі Е-40, який відновить міжнародний водний шлях Дніпро-Прип’ять та має з’єднати Чорне море з Балтійським, може мати непоправніі екологічні наслідки для екосистеми європейської Амазонії. Так ще називають Полісся.

Надзвичайну тривогу екологів  викликає те, що за проєктом Е-40, водний шлях перетинатиме річку Прип’ять у місці, що у 2,5 км від четвертого реактора, де сталася пожежа у 1986 році,  пише BBC Mundo, цитує  Ресурс. 

“Це найбільша заболочена місцевість на континенті з її незайманими лісами, великими болотами і сотнями тисяч різноманітних біологічних видів,” – розповідає  білоруська екологиня Ольга Каськевич.

Каськевич додає, що завдяки так званій залізній завісі, що відділяла зону радянського впливу від решти світу, Поліссю вдалося залишитися у первісному вигляді і стати головним прихистком для тутешніх тварин.

Екологиня каже, що регіон все більше приваблює туристів. “Багато хто приїздить і починає відкривати для себе це місце, а раніше багато людей навіть не здогадувалися, де воно знаходиться”, – додає вона.

 

полісся
Фото GETTY IMAGES

Та зараз, за словами борців за збереження довкілля, Полісся під загрозою. І з туризмом це не пов’язано.

Проєкт Е-40
полісся
Фото GETTY IMAGES

Йдеться про проєкт Е-40, над яким кілька років працюють Білорусь, Україна та Польща. Він передбачає відновлення міжнародного водного шляху Дніпро-Прип’ять та має з’єднати Чорне море з Балтійським. Це має стати одним з наймасштабніших інженерних проєктів у Східній Європі.

Він передбачає будівництво інфраструктурних об’єктів, що забезпечать прохід суден 80 метрів у довжину. Згідно з дослідженням Морського інституту Гданська, водний шлях перетинатиме п’ять річок – Віслу, Буг, Піну, Прип’ять та Дніпро, глибину яких потрібно буде збільшити на два з половиною метри. Таким чином планують з’єднати порти Гданська у Польщі та Херсона в Україні.

Вартість проєкту оцінюють у 20 млн доларів.

картаЗгідно з інформацією українського уряду, морський шлях надасть можливість перевезення від п’яти до семи мільйонів тон товарів щороку у швидший спосіб за той, що доступний зараз.

У лютому міністр інфраструктури України Владислав Криклій заявив, що проєкт вийшов на стадію практичної реалізації.

Проте активісти б’ють на сполох. І не тільки через те, що будівництво позначиться на сотні біологічних видів, що населяють місцевість, та може порушити природній баланс Полісся, а і через привиди минулого.

Е-40 проходитиме біля Чорнобиля і перетинатиме річку неподалік. Під час будівництва можуть використати ґрунт з її дна, що викликає страхи, пов’язані з радіаційним фоном місцевості.

Що непокоїть екологів?
полісся
Фото GETTY IMAGES

Каськевич каже, що роботи над будівництвом інфраструктури водного шляху означатимуть кінець для Полісся як останнього незайманого природного резервуара Європи.

“Будівництво змінить гідроморфологію річок, й це позначиться не тільки на рибі, що в них водиться, а і на мільйонах птахів та інших видів”, – каже екологиня.

“Під загрозою щонайменше 12 резервуарів дикої природи міжнародного значення. І це на додачу до ризиків, які несе транспортування добрив та нафти цим шляхом”, – додає вона.

За словами координаторки проєкту “Врятуй Полісся” Гелен Байрон, Е-40 матиме “серйозні наслідки” не тільки для природної та культурної спадщини Полісся, але і більш широкий вплив на глобальний баланс викидів діоксиду вуглецю та економіку.

“Масштаб такого мегапроєкту настільки великий, що загрожує регіону екологічною катастрофою – річки, що висохли, пошкоджені ландшафти, вимирання дикої природи, знищені засоби до існування місцевого населення”, – каже вона.

Обидві експертки з пересторогою згадують і про Чорнобиль.

polesia

Привид Чорнобиля

Байрон каже, що вибух на ЧАЕС призвів до того, що велику частину території Полісся занедбали. Зараз – це одне з найбільш диких місць у Європі, додає вона.

Та в деяких місцях неподалік рівень радіації і досі небезпечний для життя.

Згідно з проєктом Е-40, водний шлях перетинатиме річку Прип’ять у місці, що у 2,5 км від четвертого реактора, де сталася пожежа у 1986 році.

“Різні дослідження показали, що у руслі річки в цьому місці і досі залишився радіоактивний матеріал. Саме тому цей осад можуть підняти нагору під час робіт з поглиблення, і його віднесе водою вниз за течією з усіма наслідками, що звідси випливають”, – попереджає Каськевич.

“Це не лише призведе до жахливої екологічної катастрофи у місці, яке і досі відновлюється від усього, що сталося у Чорнобилі, а і поставить під загрозу життя і здоров’я майже 20 млн людей, які тут живуть”, – підсумовує екологиня.

Полесье
Фото DANIEL ROSENGREN/FZS

 

 

Коментарі
Loading...