Українські ліси перетворюють на пустелі

0 87

Українські ліси перетворюють на пустелі: хто винен, що робити?

Ділкам та бандитам дуже сверблять руки. Адже лісове господарство здебільшого є державною власністю, тому його не можна «розпиляти» та «прихватизувати». Однак останні 5–10 років держава поступово втрачає контроль над лісом, а її місце займають браконьєри, які винищують все живе на своєму шляху: дичину, дерева цінних порід, бурштин. Нерідко, після такого «господарювання» тисячі гектарів лісів більше нагадують пустелю, де нічого не буде рости роками. Якщо так триватиме і надалі, то вже через 20–30 років в Україні зовсім не залишиться лісів. Нащадкам ми залишимо гори бруду, смердючі болота та штучні пустелі!

Вже зараз дії лісових рейдерів призводять до колосальних екологічних та матеріальних втрат, на подолання яких з бюджету щорічно виділяють мільярди гривень. Наприклад, через масові вирубки дерев кількість лісових пожеж тільки торік виросла в 11 разів (!). Промислова вирубка карпатських смерек призводить до паводків на Закарпатті, а незаконний видобуток бурштину — до виснаження грунтів та знищення лісу. Природа не залишає подібних ударів без відповіді. В країні збільшилась кількість суховіїв. Через масові посухи вже за декілька років нам загрожуватимуть масові неврожаї. На жаль, це не перебільшення. Про загрозливу ситуацію вже зараз говорять і науковці.

Державне — значить нічиє?

Загальна площа українських лісів становить 10 млн га, або понад 15 % території. У структурі Держлісагентства перебуває 73 % лісів, 13 % — є комунальною власністю, 7 % — не надано в користування взагалі, у власності Міноборони — 1 %, інші — 6 %. Характерною особливістю українських лісів є:
— відносно низький середній рівень лісистості території країни;
— переважно екологічне значення лісів та висока їхня частка (до 50 %) з режимом обмеженого лісокористування;
— високий відсоток заповідних лісів (16,1 %), який має стійку тенденцію до зростання.
— значна площа лісів зростає у зоні радіоактивного забруднення;
— половина лісів України є штучно створеними і потребують посиленого догляду.
— за 50 років площа лісів зросла на 21 %, а запас деревини майже у три рази.

Ці цифри ще раз свідчать про те, що ліси можуть і повинні зберігатися і рости лише під опікою держави. Саме Держлісгосп роками забезпечував збільшення лісових насаджень, проводив профілактичні заходи, а також організовану вирубку дерев, яка не шкодить лісу. Крім того, саме держлісгоспи протистояли браконьєрам та контрабандистам деревини, бо мали свою охорону.

Ліквідувавши Держлісгосп, колись могутню державну структуру перетворили на агентство із незрозумілим і мінімальним колом повноважень та нечіткими функціями «збереження лісу», влада усунулась від виконання прямих повноважень. Коли держава “пішла” з лісу, туди зайшли бандити, які, у свою чергу, виконують замовлення політиків та олігархів.
Наприклад, на Рівненщині та Волині, які відомі родовищами бурштину, йде справжня боротьба між бізнес-групами та ватажками місцевих ОЗУ за право контролю над копалинами. Їхні депутати-маріонетки із облрад намагаються ліквідувати лісгоспи шляхом переформатування їх на сільськогосподарські угіддя або власність місцевих громад. А там, вже по відпрацьованій схемі, хочуть «дерибанити» ліси, в які вкладено десятки років людської праці та десятки мільйонів бюджетних грошей.

Характерно, що ці політичні ділки зовсім не хочуть робити ліс приватною власністю, інвестуючи гроші і час у насадження дерев та санітарну роботу. Навіщо брати зайві зобов’язання, якщо можна вичистити ліс “під нуль”, а потім перейти до наступної ділянки.

Саме таку мету має прийнятий у першому читанні закон «Про концесії». Під виглядом «державно-приватного партнерства» ліси перейдуть у довгострокову «оренду» приватникам, які зможуть там робити все, що їм заманеться, не вкладаючи у галузь жодної копійки. Таким чином, рейдери та бандити отримають можливість офіційно грабувати ліси. І ніяка поліція чи Нацгвардія їм не стане на заваді. Навпаки, тепер можна не ділитися з правоохоронцями, які зараз закривають очі на такі схеми. Якщо закон таки приймуть у другому читанні, то державні ліси спочатку перейдуть нібито у підпорядкування місцевих громад, які потім (через підкуплених депутатів) — в оренду підставним «інвесторам», а ті вже витягнуть з лісу все можливе і неможливе, залишивши після себе голу пустелю. Отаке от «партнерство».

Зруйнувати зверху та згори

Поки Кабмін всіляко гальмує реформу, яка б могла надати Держлісагентству реальні повноваження та фінансову незалежність, чиновники намагаються зруйнувати структуру галузі та його матеріальну базу. Для цього, навіть, вдаються до шахрайства та підкупу. Наприклад, ще у вересні 2016 року правоохоронці затримали шахрая, який намагався за 70 тисяч доларів купити посаду Голови Державного агентства лісових ресурсів для своєї людини. Шахраєм виявився помічник народного депутата Остапа Єднака. Раніше пан Єднак входив до фракції «Самопоміч», але його звідти вигнали за порушення дисципліні, пізніше він став позафракційним. Коли прем’єром став Гройсман, пан Єднак став його людиною в парламенті. Подібний інцидент із спробою «призначення» Голови Держлісагентства свідчить про те, що лісове господарство намагаються «втопити» люди прем’єра, а лісову структуру послабити, як згори, так і знизу.

Той же Єднак у парламенті є головним лобістом ідеї применшення ролі держави у регулюванні і використанні лісових ресурсів. Наприклад, за його ініціативою Верховна Рада прийняла закон про десятирічний мораторій на експорт необроблених лісо- та пиломатеріалів товщиною понад 70 міліметрів і транспортною вологістю більше 22 %. Такий начебто «патріотичний» акт призвів до величезних матеріальних втрат з боку лісгоспів. За даними експертів, державні господарства втратили близько 700 млн грн. Ці гроші пішли до рук приватних структур, в тому числі до Єднака, співвласника ТОВ «Інтервудкоммерц», який є експортером лісоматеріалів.

Що робити?

Представники держлісгоспів, лісівники, екологи, науковці та небайдужі активісти не сидять без діла і намагаються врятувати галузь від того краю прірви, на якому вона зараз опинилась. Днями за авторства народних депутатів — членів Комітету з питань агарної політики та земельних відносин в Раді зареєстровано низку законопроектів, які мають забезпечити фінансування лісового господарства, його ефективне ведення та посилити охорону лісів. Про це заявив заступник Голови Держлісагентства Володимир Бондар.

Законопроекти, зокрема, передбачають створення Державного фонду лісового господарства.
Джерелами фонду будуть:
– частина рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів в частині деревини, заготовленої від рубок головного користування;
– добровільні внески фізичних та юридичних осіб;
– інші надходження, визначені законом про Державний бюджет України.

Гроші планують витратити на відтворення лісів, підготовку полезахисних смуг та інших насаджень, охорону і захист лісів, поліпшення їх якісного складу, лісовпорядкування,створення лісових розсадників. Все це можна буде розпочати ще до того, як Мінфін, нарешті, змилується і надасть кошти. Дорогоцінний час не буде даремно втрачений.

Законопроекти також встановлять заборону на проведення робіт та заходів, які є джерелом дискомфорту та неспокою у місцях розмноження диких тварин. Також передбачено розділення функцій та повноважень лісової охорони власників лісів та лісових користувачів. До того ж, на часі внесення змін до Лісового кодексу щодо повної інвентаризації лісів. Це дозволить, як державі, так і суспільству мати повну інформацію про стан лісів та їхній ресурсний потенціал.

«Прийняття цих законопроектів — це перші кроки до реформування галузі. На законодавчому рівні це забезпечить проведення національної лісової інвентаризації, започаткує процес розмежування функцій, створення дієвої системи охорони лісів від незаконних вирубок», — заявив заступник Голови Держлісагентства Володимир Бондар.

Коментарі
Loading...